2023
Heimspiel. Flämische Malerei zu Hause in Aachen
26.10.23 - 14.04.2024
2021
Triennial Bruges 2021: TraumA. Contemporary Art and Architecture in the Unesco-world heritage city of Bruges
2020/21
Memling Now: Hans Memling in Contemporary Art – Aydin Agdashloo, Diana Al-hadid, David Claerbout, Kehinde Wiley, Joseph Kosuth
St. John’s Hospital (Memlingmuseum), Bruges
2020
Van Eyck: An Optical Revolution (co-curator)
Museum of Fine Arts, Gent
2018
Triennial Bruges 2018: Liquid City. Contemporary Art and Architecture in the Unesco-world heritage city of Bruges
2015
Triennial Bruges 2015: Cracking the City Gene. Contemporary Art and Architecture in the Unesco-world heritage city of Bruges
Faces then: Renaissance Portraits from the Low Countries
Palais des Beaux-Arts (BOZAR), Brussels
2014/15
Memling: Rinascimento Fiammingo
Scuderie del Quirinale, Rome
10.2010 – 1.2011
From Van Eyck to Dürer: The Influence of Early Netherlandish Painting on the Arts in Central Europe 1430-1530
Groeningemuseum, Bruges
11.2009 – 1.2010
Jan van Eyck: Grisaillas
Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid
4.2008 – 1.2010
Charles the Bold (1433-1477): Splendour of Burgundy
Historisches Museum, Bern; Groeningemuseum, Bruges; Kunsthistorisches Museum, Vienna.
9.2007 – 1.2008
The Dawn of the Burgundian Century: André Beauneveu, Artist to the Courts of France and Flanders
Groeningemuseum, Bruges
2.2005 – 12.2005
Hans Memling: Portraits
Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid; Groeningemuseum, Bruges; The Frick Collection, New York City
6.2006 – 11.2005
Von Ensor bis Bosch: Die Ursprünge der flämischen Kunstmuseen
Palais des Beaux-Arts (BOZAR), Brussels
11.2004 – 2.2005
Fake/Not Fake. Restorations – Reconstructions – Forgeries: The Conservation of the Flemish Primitives in Belgium ca. 1930-1950
Groeningemuseum, Bruges
3.2002 – 6.2002
Jan van Eyck, the Flemish Primitives and the South, 1430-1530
Bruges 2002 – Cultural Capital of Europe
Groeningemuseum, Bruges
3.2000 – 6.2000
Dürer and his time: German Prints and Drawings ca. 1425-1575 from the Collection of Museum Boijmans Van Beuningen
Bonnefantenmuseum, Maastricht
2020
Dürer in Detail, Köln: Bernd Detsch Verlag
Van Eyck: Eine optische Revolution (Mithrsg.), Stuttgart: Belser
2019
The Flemish Primitives in Bruges, Brussels: Ludion
2018
Technical Studies of Paintings: Problems of Attribution (15th-17th centuries): Papers presented at the nineteenth Symposium for the Study of Underdrawing and Technology in Painting (Mithrsg), Leuven: Peeters
2016
Bosch in Detail, Köln: Bernd Detsch Verlag
2014
Meisterhaft: Altniederländische Malerei aus nächster Nähe, München: Prestel
Memling: Renascimiento Fiammingo (Hrsg.), Mailand: Skira
2013
Das Wunderzeichenbuch/ The Book of Miracles, Le Livre des Miracles (Co-Autor)
Köln, London, Paris, New York, Hong Kong: Taschen
Staging the Court of Burgundy: Proceedings of the Conference „The Splendour of Burgundy: am multidisciplinary approach“ (Mit-Hrsg.), London & Turnhout: Harvey Miller
2008
Van Eyck
Köln, London, Paris, New York, Hong Kong: Taschen
2022
“Collaborator or Follower of Jan van Eyck? The Painter of the Simpson Carson Virgin reconsidered”, in: Anna Koopstra et al. (Hrsg..), Tributes to Maryan W. Ainsworth. Collaborative Spirit: Essays on Northern Renaissance Art, 1350-1650, London u. Turnhout: Havrey Miller, S. 53-73.
2021
„Van Eyck, the Icons of the Holy Face, and the Politics of Miracles“, in: Ralph Dekoninck et al. (Hrsg.), The Presence of the Icon from the 15th century to nowadays, Cinsinello Balsamo: Silvana, S. 15-45.
„Habsburg Children’s Portraits“, in: Samuel Mareel (Hg.), Renaissance Children: Art and Education at the Habsburg Court (1470- 1530), Tielt: Lannoo, S. 41-57.
„Memling’s workshop“, Lizette Klaassen et al.( Hrsg.), Harmony in Bright Colours: Memling’s Crist with Singing and Music-Making Angels restored, Turnhout: Brepols, S. 166-191.
2020
„A new hypothesis about the Portrait of Margareta van Eyck“, in: Charles Dumas et al. (Hrsg.), Connaisseurship: Essays in Honour of Fred G. Meijer, Leiden: Primavera, S. 46-50.
„Pictor Hubertus eeyck maior quo nemo repertus – Neue Gedanken zu einem alten Problem“, in: Piotr Borusowski et al. (Hrsg.), Ingenium et Labor: Festschrift Antoni Ziemba, Warschau: University of Warsaw Press, S. 45-49.
2019
„The Impact of Jan van Eyck’s lost Lomellini-Triptych and his Genoese Patrons“, in: Colnaghi Studies 4 (2019), S. 31-61.
„De Madonna van Jan Vos en de werkplaats van Jan van Eyck“, in: Mathijs Ilsink et al.( Hrsg.), Het einde van de middeleeuwen: Liber Amicorum Jos Kodeweij, Nimwegen: Vantilt, S. 57-61.
„Pieter Bruegel the Elder and Manuscript Illumination“, in: Alice Hoppe-Hanoncourt et al. (Hrsg.), Bruegel: The Hand of the Master. Essays in Context, Veurne: Hannibal, S. 96-197.
2018
„Images of History – Imagining History: Remarks on secular illuminations of the 15th century in the Burgundian Netherlands and its Patronage“, in: Lieve Watteeuw et al. (Hrsg.), New Perspectives on Flemish Illumination, Leuven: Peeters, S. 3-23.
„Experiments in Illustration: Mansion and Printmaking“, in: Evelien Hauwaerts et al. (Hrsg.), Colard Mansion: Incunabula, Prints and Manuscripts in Medieval Bruges, Ghent: Snoek, S. 101-107.
„Being there: Jan van Eyck and Petrus Christus in Bruges“, in: Emma Capron (Hg.), The Charterhouse of Bruges: Jan van Eyck, Petrus Christus and Jan Vos, London: Giles, S. 91-105.
2017
„Remarks on Character and Functions in Jan van Eyck’s underdrawing of Portraits“, in: Christina Currie et al. (Hrsg.), Van Eyck Studies, Leuven: Peeters, S. 241-254.
„Ars devotionis: Reinventing the Icon in Early Nethrlandish Painting“ in: Bernard Coulie (ed.), Path to Europe: From Byzantium to the Low Countries, Cinsinello Balsamo, Silvana, S. 29-49.
2016
„Some remarks on drawings by Jan van Eyck and his followers“, in: Pascal Charron et al. (Hrsg.), Le pensée du regard: Etudes d’histoire de l’art du Moyen Age offertes à Christian Heck, Turnhout: Brepols, S. 73-86.
„Hans Memling: An Introductory Sketch“, in: John Marciari (ed.), Hans Memling: Portraiture, Piety and a reunited Altarpiece, London: Paul Holberton, S.45-61
2015
„Saint George: Legend, Veneration and Image“, in: Laurent Busine et al. (Hrsg.), The Glory of Saint George: Man, Dragon and Death, Brüssel: Mercatorfonds, pp. 123-133.
2014
„Memling und Italien“, in: Ingrid Ciulisová (Hg.), Artistic Innovations and Cultural Zones, Frankfurt/Main et al.: Peter Lang, S. 201-213.
2012
„Form and Function of Van Eyck’s Portraiture“, in: Marc De Mey et al. (Hrsg.), Vision and Material: Interaction between Art and Science in Jan van Eyck’s time, Brussels: Royal Flemish Academy Press, pp. 212-233.
2010
„Cranach and the Netherlands“, in: Gudio Messling (ed.), Cranach and his time, Tielt &
Brüssel: Lannoo/Bozarbooks, S. 26-39.
2009
„Les ducs et les arts“, in: Bertrand Schnerb (ed.), Guerre et fastes: Les Ducs de Bourgogne 1363-1477 (Histoire et images médiévales), nr. 17, pp. 52-58.
2008
„Hans Memling and Rogier van der Weyden“, in: Julien Chapuis (Hg.), Invention: Northern Renaissance Studies in Honor of Molly Faries, Turnhout: Brepols, pp. 87-93.
„La périodisation en histoire de l’art: l’an /\.. dans l’art de l’Europe du Nord“, in:
Perspectives. La revue de l’Institute national d’histoire de l’art, 4 (2008). S.762-766.
2007
„A little-known triptych with the Descent from the Cross, formerly in the Collection of the Duke of Lucca“, in: Florence Gombert et al. (Hrsg.), Symposium Le Maître au Feuillage brodé, Lille: Libraire des Musées, pp. 49-61.
„The Age of Dürer: Historiographical remarks on the problem of periodisation with reference to German art.“, in: Fernando Checa (Hg.), Dürer and Cranach: Art and
Humanism in Renaissance Germany, Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza, S. 478-481
2006
„La peinture en Aragon au XVé siècle. Vers un art hispano-flamand“, in: Dossier de l’art: L’art iberique au XVé Siècle, 132 (2006), pp. 26-37.
„Innovation, Reconstruction and Deconstruction. Early Netherlandish Diptychs in the Mirror of their reception“, in: Ron Spronk et al. (Hrsg.), Unfolding the Netherlandish Diptych: Essays in Context, New Haven & London: Yale, pp./173-199.
„Antonello da Messina e la pittura fiamminga“, in: Mauro Lucco (Hg.), Antonello da Messina, Cinisello Balsamo (MI): Silvana, S. 42-57
„From Intuition to Intellect: Max J. Friedländer and the verbalisation of connoisseurship“, in: Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (2004/2005), Antwerpen: KMSKA 2006, S. 81-90.
2005
„Auf den Hund gekommen. Das Porträt Karls V. mit Hund von Tizian und Seisenegger“, in: Sylvia Ferino et al. (eds.), Tizian versus Seisenegger. Die Portraits Karls V. Ein Holbeinstreit, Turnhout: Brepols 2005, S. 109-123.
„Collecting Early Netherlandish Painting in Europe and the United States“, in: Bernard Ridderbos et al. (eds.), Early Netherlandish Painting: Rediscovery, Reception, and Research, Los Angeles: Getty, S. 173-216.
2004
„Taste and Fashion in German Sculpture c. 1510 – 1520“, in: Julien Chapuis (ed.), Riemenschneider Symposium. Symposium Papers XLII National Gallery of Art. Studies in the History of Art 65 (2004), S. 82-97.
2002
„Jan van Eyck, Lambert van Eyck und das Haus Bayern-Straubing in Holland“, in: Hefte zur Bayerischen Geschichte und Kultur 28 (2003), S. 40-45.
2001
„Hans Holbein the Younger and the Literary Art Criticism of the German Romantics“, in Mark Roskill (Hg.), Hans Holbein: Paintings, Prints, and Reception. Symposium Papers XXXVII National Gallery of Art. Studies in the History of Art 60, S. 187-209.
1999
„Tilman Riemenschneider: A shifting critical fortune“, in: Julien Chapuis (Hg.), Tilman Riemenschneider: Master Sculptor of the Late Middle Ages, New Haven & London: Yale, S. 115-142.
1998
„The Discovery of Bruges“, in: Maximiliaan Martens et al. (Hrsg.), Memling and his time: Bruges and the Renaissance, London: Thames & Hudson, S. 15-21.
1997
„Naturwissenschaften und die Anfänge der modernen Kunstgeschichte“, in: Liesbeth Helmus et al. (Hrsg.), Album Disciplinorum J.R.J. Van Asperen de Boer, Zwolle: Waanders, S. 19-25.
„Rogier’s Saint Luke: A Case of Corporate Identity“, in: Carol J. Purtle (Hg.), Rogier’s Saint Luke painting the Virgin and Child: Selected Essays in Context, Turnhout: Brepols, S. 61-87.
„A moving expression of sincere devotion and piety: Aspects of Memling’s rediscovery in Early 19th-century Germany“, in: Roger Van Schoute et al. (Hrsg.), Colloquium Memling, Löwen: Peeters, S. 133-146.
1995
„Le dessin sous-jacent chez Memling“, in: Philippe Lorentz (Hg.), Hans Memling au Louvre, Paris: Réunion des Musées, S. 80-90.
„Illumination and architecture in late fourteenth-century Milan: Giovannino die Grassi and the Fabbrica del Duomo“, in: Maurits Smeyers et al. (Hrsg.), Flanders in a European Perspective: Manuscript Illumination around 1400 in Flanders and abroad, Löwen: Peeters, S. 329-244.
Niederländische Malerei 14. bis
16. Jahrhundert (Jan van Eyck, Hans Memling)
Auswahl:
Historians of Netherlandish Art (HNA)
International Council for Curators of Dutch and Flemish Art (CODART)
International Council of Museums (ICOM)
Ulmer Verein für Kunstwissenschaft
Member of the scientific committee of the Centre for the Study of the Flemish Primitives (KIK)
Advisory Board Conservation Treatment Ghent Altarpiece
Associated Foreign Correspondent of the Royal Academy of Archaeology of Belgium
Member of the Vetting committee of The European Fine Art Fair (TEFAF)
Contactgroep Vroege Nederlandse Kunst
Arbeitkreis Niederländische Kunst und Kultur, ANKK
Medienmuseum, Wechselausstellungen und eine Sammlung von 200.000 Zeitungen und Druckwerken in nahezu allen Sprachen.
Das bekannteste Wohnzimmer Aachens, mit anschaulichen Einblicken in die Wohnkultur des 18. und frühen 19. Jahrhunderts.
UNESCO-Weltkulturerbe mit herausragender künstlerischer Ausstattung: Karlsschrein, aufwändigen Mosaiken, einer goldenen Altartafel.
Die größten Historienbilder der Romantik, originalgetreue Kopien des Säbels Karls des Großen, einer karolingischen Handschrift, der Reichskrone.
Kunst von der Gegenwart bis in die Antike, mit hervorragenden Gemälden und Skulpturen des Spätmittelalters sowie der Malerei des 17. Jhs.
Schauplatz für zeitgenössische Künstler und Kunstwerke, Begegnungsstätte darstellender und bildender Kunst, Bestände der Sammlung Ludwig.
Lebendiges Zentrum zur Erinnerung der Grenzgeschichte und -geschichten, mit verbotenen Souvenirs und Schwarzbrennerei.
Eröffnung 2014 – Lebendige Geschichte von den Karolingern bis heute. Ausgangspunkt der Route Charlemagne am historischen Katschhof.
Stolz blicken die Aachener auf ihre Geschichte als römische Bäderstadt und Kaiserresidenz Karls des Großen zurück. Der Dom, 1978 zum ersten UNESCO Weltkulturerbe in Deutschland ernannt, und das Rathaus bilden den Mittelpunkt der Stadt. In den Gassen der Altstadt erzählen viele historische Gebäude von der lebhaften Geschichte der Stadt, und doch ist die Zeit nicht stehen geblieben.
An der „Eliteuni“ RWTH Aachen und den anderen Hochschulen sind rund 40.000 Studenten eingeschrieben. Das junge Leben pulsiert vor allem im Pontviertel, dem beliebten Ausgehviertel mit seinen zahlreichen Cafés, Kneipen und Restaurants. Doch auch in den Gassen und auf den Plätzen der Altstadt ist immer viel los. Rund um Dom und Rathaus laden zahlreiche Einzelhändler ebenso wie Filialen namhafter Häuser zum Bummeln ein.
Quelle allen Ruhms ist das Wasser: Die Heilkraft der heißen Thermalquellen war ausschlaggebend dafür, dass Kaiser Karl Aachen zu seiner Lieblingsresidenz machte. Die Badetradition wird heute durch die Carolus Thermen Bad Aachen weitergeführt.
Wer sich lieber in der Natur entspannt, hat dafür zahlreiche Möglichkeiten, etwa im nahe gelegenen Nationalpark Eifel. Zudem locken mehrere Theater und Museen mit einem vielschichtigen Angebot.